مراحل راه اندازی دیتا سنتر

شنبه 4 مرداد 1399
15:23
علی حریرساز

راه اندازی و طراحی دیتا سنتر چیست؟

قبل از این که مراحل ایجاد و راه اندازی دیتا سنتر را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است یک آشنایی اولیه با data center و کاربرد آن داشته باشید. بسیاری از افراد به محض شنیدن نام دیتا سنتر (مرکز داده) به یاد اتاق های بزرگی می افتند که شامل دیواره هایی از اطلاعات است. طراحی و راه اندازی دیتا سنتر همزمان با افزایش و فراگیر شدن اینترنت در جهان اتفاق افتاد و با استفاده از اتصالات بسیار قدرتمند اینترنت برای نگهداری اطلاعات با حجم بالا و تبادل آن ها استفاده می شود. بسیاری از سازمان ها با استفاده از مرکز داده سایت مربوط به برند و یا سازمان خود را به اشتراک با عموم مردم قرار می دهند و در قبال آن اجاره ی فضای گرفته شده هزینه هایی را پرداخت می نمایند.


نگهداری از داده های حجیم سازمان، تامین امنیت شبکه داده ها، وابستگی فزاینده سازمانها و کسب و کارها به سرویسهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، ضرورت یکپارچگی سرویس‌ها و قدرتمند شدن حاکمیت فناوری اطلاعات بر سازمانها، همه و همه محرک‌هایی قوی برای ایجاد مراکز داده در سازمانهای بزرگ به شمار می‌آیند.

مراکز داده، با فراهم کردن بستر امن و زیر ساختهای مناسب، خدمات و سرویس های تحت بستر شبکه را با سرعت و سطح دسترسی بالا ارائه می نماید. مراکز داده از چهار جزء اصلی تشکیل میشوند که سازمانها میتوانند با توجه به نیاز خود اقدام به راه اندازی آن نماییند.

به بیان ساده و بسیار کلی دیتا سنتر (مرکز داده) به مکانی گفته می شود که می توان از سرور ها در شرایط بسیار خاص و مساعد نگه داری و محافظت نمود. میزان هزینه ی اجاره ی یک data center به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: میزان سرعت پردازش (CPU)، مقدار حافظه ی مورد استفاده ( ظرفیت RAM)، اندازه ی هارد و ....

ایجاد دیتاسنتر

از مهم ترین ویژگی هایی که یک دیتا سنتر (مرکز داده) دارد بیشتر از 12 اتصال همزمان اینترنت می باشد که در صورت ایجاد مشکل در یک اتصال، با استفاده از اتصالات دیگر ارتباط برقرار شود. مهم ترین مسئله مورد بررسی در data center اتصال مداوم اینترنت و ارتباط است که تحت هیچ شرایطی نباید قطع شود. برای جلوگیری از قطع اتصال برق و قطع شدن اینترنت از UPS استفاده می شود. یو پی اس همانند یک باتری زاپاس عمل می کند تا هنگام قطع جریان برق برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط از آن استفاده شود.

در ادامه مقاله شما را با ایجاد duplication، دیتا سنتر Tire ، بهینه سازی و مشاوره و طراحی دیتا سنتر (مرکز داده) و مهم ترین مراحل راه اندازی دیتا سنتر آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

مهم ترین مراحل طراحی و راه اندازی دیتا سنتر چیست؟

قبل از انجام دادن هر اقدامی جهت طراحی و راه اندازی دیتا سنتر (مرکز داده) باید هزینه های مالی را بر آورد کنید و به این نکته توجه داشته باشید که هزینه های مالی در چنین فعالیتی به عوامل مهم و تاثیر گذار در هزینه ایجاد آن دقت کنید که عبارت اند از:

1. میزان حجم مورد نیاز برای ذخیره سازی اطلاعات

2. بررسی میزان نیاز تجاری موجود

3. بررسی تمام امکانات موجود

پس از این که نیازها و امکانات مورد بررسی قرار داده شد بهتر است میزان توقعات خود را از data center مورد نظر بررسی کنید. مهم ترین مراحل راه اندازی دیتا سنتر و مشاوره طراحی مراکز داده عبارت اند از:

1. انتخاب مکان مناسب: انتخاب یک مکان که برای ایجاد و طراحی دیتا سنتر (مراکز داده) مناسب باشد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. قبل از هر چیزی باید عواملی مانند زیر ساخت ها و ... را در نظر بگیرید و از جهت های مختلفی مانند محل قرا گیری کابل ها، اتصالات و ... بررسی کرده و اتاق مجزای دیتا سنتر را مشخص نمایید.

از مهم ترین ویژگی های این اتاق دارا بودن امنتیت بالا و ابعاد مناسب باشد. از موارد مورد نیاز اتاق data center دارا بودن سیستم تهویه ی مناسب برای جلوگیری از صدمه دیدن تجهیزات ( مانند ایجاد آتش سوزی بر اثر گرمای زیاد) و ... می باشد.

ایجاد دیتاسنتر

2. بررسی و سفارش تجهیزات: پس از این که تجهیزات مورد نیاز را برای راه اندازی و طراحی دیتا سنتر (مرکز داده) مورد بررسی قرار دادید باید آن ها را سفارش دهید. رایج و مهم ترین وسایل مورد نیاز جهت ایجاد و طراحی دیتا سنتر شامل تجهیزات فعال و غیر فعال شبکه همانند روتر، سوییچ، مودم، کاب و ... می باشد. با توجه به گران قیمت بودن تمامی این تجهیزات بهتر است در وهله اول تمام تجهیزات مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهید تا در خرید و تهیه آن ها اشتباهی صورت نگیرد.

در ارتباط با خرید تجهیزات مورد نیاز جهت طراحی و راه اندازی دیتا سنتر (مراکز داده) به این نکته توجه کنید که خرید تجهیزات محدود به تجهیزات سخت افزاری نمی شود و باید تمام نرم افزار های مورد نیاز نیز خریداری شوند.

3. کابل کشی: مرحله سوم مرحله کابل کشی مرکز داده می باشد که باید به صورت کاملا هوشمندانه صورت بگیرد. کابل کشی data center باید با کمک گرفتن از نیروهای متخصص در این زمینه انجام شود که بسیار دقیق و کامل تر از هر کسی محل درست قرار گیری تجهیزاتی مانند سوییچ، روتز و ... را می دانند. جهت بهینه سازی دیتا سنتر (مرکز داده) در این مرحله باید با استفاده از متد ها و استاندارد هایی که در این زمینه وجود دارد کابل کشی را انجام داد به عنوان مثال برای مسیر های کوتاه تری که در data center وجود دارد بهتر است از کابل های فیبر نوری استفاده شود. بهینه سازی دیتا سنتر باید توسط افراد متخصص انجام شود.

4. نصب تجهیزات خریداری شده: بعد از نصب تجهیزات باید در ارتباط با دستگاه های جدید اطلاعات خود را افزایش دهید تا در مواقع ضروروی به مشکل برخورد نکنید.

5. انتخاب و خرید نرم افزار: هنگام خرید نرم افزار مورد نیاز جهت طراحی و راه اندازی دیتا سنتر (مراکز داده) حتما از یک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید زیرا خرید نرم افزار نیز به دانش تخصصی خود احتیاج دارد. به عنوان مثال شما باید تشخیص دهید که چه ویندوزی را باید خریداری نمایید.

6. پیکربندی تجهیزات: تمامی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خریداری شده بعد از نصب باید توسط یک متخصص در این زمینه کانفیگ شوند.

7. مدیریت مراکز داده: بعد از اتمام شدن مراحل به وجود آوردن مراکز داده باید سطح اطلاعات خود را در ارتباط با تجهیزات به روز شده و روش کار آن ها ... ارتقاء دهید.

8. مستند سازی: در این مرحله باید از تمام تجهیزات خریداری شده برای راه اندازی و طراحی دیتا سنتر مستند تهیه کرده و به امور مالی ارائه کنید.

9. توسعه دادن شبکه: سرعتی که در data center مورد نیاز است باید از ابتدا مشخص شود و این کار توسطه تیم محاسبه، ذخیره سازی و ... انجام خواهد شد.

10. آزماش دیتا سنتر: مرحله ی ارزیابی تمام تجهیزات و اتصالاتی است که به وجود آوردید.

چه تفاوت هایی بین دیتا سنتر اختصاصی و اشتراکی وجود دارد؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که چه تفاوت هایی بین مرکز داده اختصاصی و اشتراکی وجود دارد؟ منظور از دیتا سنتر اشتراکی این است که توانایی میزبانی مراکز داده را در تعداد بالا دارند و هر کدام از دیتا ها مربوط به یک سازمان و یا شرکت است در حالی که اختصاصی چنین نیست و از تمام قدرت تجهیزات موجود و زیرساخت ها برای استفاده و نیاز یک سازمان خاص استفاده می شود.

ایجاد دیتاسنتر

انواع دیتا سنتر Tier کدام اند؟

دیتا سنتر ها را بر اساس معیار های مختلفی دسته بندی می کنند که مهم ترین آن ها تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته شده، زیرساخت ها و میزان افزونگی می باشم که tier نام دارد. به بیان کاملا ساده و قابل فهم هر چقدر میزان tier در سطح بالاتری قرار بگیرد اطمینان عملکرد data center نیز افزایش پیدا خواهد کرد و به طور قطع هزینه راه اندازی و ایجاد چنین مراکز داده ای نیز بالا تر خواهد بود. در چنین دیتا سنتری از تمام اطلاعات بکاپ وجود دارد و برای به وجود آمدن هر مشکل و اختلالی یک پشتیبان نیز در نظر گرفته می شود به عنوان مثال برای جلوگیری از ایجاد مشکل در صورت قطح شدن جریان برق از دو دستگاه تامین کننده استفاه می شود.

دیتا سنتر Tier به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

Tier1: یک مرکز داده معمولی به حساب می آید و خرید تجهیزات محدود به نیاز است. در این نوع مرکز داده هیچ گونه پشتیبانی وجود ندارد.

Tier2: در نوع دیتا سنتر با در نظر گرفتن مقدار کمی افزونگی مرکز داده را به وجود می آورند. در این نوع مرکز داده به کار گرفتن UPS و ژنراتور از ملزومات می باشد. ایجاد duplication در این مرکز داده دیتا نیست.

Tier3: در این نوع علاوه بر مواردی که در نوع قبل اضافه شده مسیر های برق بیشتری برای افزایش اطمینان مورد استفاده قرار گرفته می شود و چندیدن Cooling نیز در نظر گرفته و میزان افزونگی نیز به نسبت نوع قبلی بیشتر است.

Tier4: هر موردی که در مرکز داده وجود داشته باشد دارای پشتیبان است و از مهم ترین ویژگی های آن می توان به ممکن بودن تعمیر تجهیزات و تعویض آن ها اشاره نمود. در این نوع مرکز داده از چندین مسیر جریان برق استفاده شده و تعداد Cooling وجود دارد. تعمیر و تعویض تجهیزتی ک با مشکل برخورد کنند بدون ایجاد وقفه در کار مرکز داده امکان پذیر می باشد.در چنین مرکز داده هایی برای تجهیزاتی مانند UPS و ژنراتور نیز پشتیبان های خاص خود را در نظر می گیرند.

مشاوره طراحی و راه اندازی دیتا سنتر توسط شرکت مفتاح رایانه افزار

شرکت مفتاح رایانه افزار با تکیه بر نیروهای متخصص و دانش بومی توانسته است، خدمات مختلفی از قبیلمشاوره و طراحی دیتا سنتر (مرکز داده) ، تامین تجهیزات، اجرا و پیاده سازی دیتا سنتر ، بهینه سازی دیتا سنتر و پشتیبانی و نگهداری را در این حوزه ارائه نموده و پروژه‌های موفقی را نیز اجرا نماید.


[ بازدید : 220 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بهترین مطالب دنیای وب است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]