اجرا و پشتیبانی شبکه

يکشنبه 5 مرداد 1399
9:11
علی حریرساز

برای طراحی و اجرای شبکه کامپیوتری باید چه اقداماتی صورت پذیرد؟

امروزه داشتن اتصالات کامپیوتری و ارتباطات میان کامپیوتر های داخل یک شبکه از اهمیت زیادی برخوردار است اما داشتن شبکه های اطلاع رسانی تنها زمانی مفید است که بتوان کاملا درست و کارآمد آن را به اجرا در آورد. استفاده از روش های متعدد برای داشتن اتصالات شبکه مستلزم بهره گیری از امکانات و تجهیزات به خصوصی است که در ادامه در رابطه با آن ها توضیح خواهیم داد اما هدف اصلی این مقاله شرح عناوین مهم در مورد روش های متفاوت برای اجرای شبکه ، پشتیبانی ، تجهیزات و خدمات شبکه لازم است، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.


اطلاعات اولیه و مفید در مورد شبکه

شبکه چیست؟ از شبکه و اتصالات آن چه می دانید؟ چه میزان اطلاعات درباره روش های اجرای شبکه دارید؟ پاسخ به سوالات عنوان شده سبب کسب اطلاعات اولیه در رابطه شبکه خواهد شد، در تعریف ساده می توان این گونه عنوان کرد که شبکه مکانی امن و مطمئن برای رد و بدل کردن اطلاعات و همبستگی میان کامپیوتر ها به روش های مختلف است و امکان ارسال و دریافت هر گونه داده و دیتا را برای شما فراهم می کنند.

اجرا و پشتیبانی شبکه

البته لازم به ذکر است ایجاد امنیت شبکه برای خدمات نیاز به رعایت استاندارد های خاص و به کار گیری پروتکل هاست که انتخاب آن به اجرا کننده شبکه بستگی دارد. برای ایجاد شبکه و اجرای عملیات لازم است امکانات خاصی به کار برده شود اما در ابتدا می بایست امکانات نرم افزاری اعمال شوند البته لازم است در ابتدا تمام نیاز شبکه را مشخص کنید که دچار خرج و هزینه بیشتر نشوید.

در اجرای شبکه توجه به چه نکاتی مهم و اساسی است؟

دسته بندی شبکه

محدودیت های مکانی نقش مهم در اجرای شبکه خواهد داشت، با مشخص کردن نیاز های خود به میزان تجهیزات سخت افزاری می توانید هزینه های مربوطه را نیز تخمین بزنید.

شبکه LAN یا شبکه محلی

این مجموعه تنها در اجرای شبکه های محلی کاربرد دارد و تنها می تواند ارتباط میان چند ساختمان و سازمان را تامین نماید. میزان تجهیزات مورد نیاز در شبکه های محلی به مراتب کمتر از دیگر موارد است و هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر شبکه های دیگر خواهد داشت. برای ایجاد شبکه محلی و اجرای موفق آن لازم است بر اساس توپولوژی های قابل دسترس عمل کرد به همین دلیل معماری شبکه ها بر اساس توپولوژی خطی، حلقوی و ستاره ای تقسیم می شود.

شبکه MAN

برای اینکه بتوان شبکه ای موفق در سطح شهری ایجاد کرد لازم است شبکه های محلی را گسترش داد، برای اجرای شبکه در سطح شهر سخت افزار بیشتری نیاز دارید به علاوه با توجه به گستردگی بیشتر نقاط تحت شبکه می بایست نرم افزار قوی که دامنه گسترده تری را تحت پوشش قرار می دهد مورد استفاده قرار داد. این شبکه قابلیت اجرا بر روی چندین شبکه LAN را دارد و در نهایت قادر به ایجاد ارتباط و اتصالات قوی بین شهری است، برای ایجاد اتصالات مذکور می بایست از تجهیزات سخت افزاری با کیفیت استفاده کرد. فیبر نوری راه ارتباطی بسیار قوی و مقرون به صرفه برای شبکه MAN است.

شبکه WAN یا شبکه گسترده

نمونه ای دیگر از شبکه ها که دسترسی به اطلاعات، اتصالات و ارتباطات را فراهم می کند شبکه گسترده یا WAN نام گذاری می شوند. در اجرای چنین شبکه ای هیچ محدودیت مکانی وجود ندارد و افراد در سراسر دنیا می توانند به راحتی از آن بهره ببرند. برای نصب و راه اندازی شبکه WAN هیچ ساختاری نقش ندارد و تنها لازم است شبکه های کوچک محلی و شهری از راه دور با هم در ارتباط باشند تا بتوان گستردگی آن را در سطح جهانی احساس کرد.

اجرا و پشتیبانی شبکه

تجهیزات شبکه

از دیگر مواردی که نقش مهم در اجرای موفق خدمات شبکه را دارد، تجهیزات سخت افزاری هستند، سرور، سوئیچ شبکه ، گیت وی و.... از تجهیزات سخت افزاری مهم و کاربردی هستند که در موفقیت اجرا شبکه نقش به سزایی خواهند داشت.

نقش گیت وی در عملگر های ورودی و خروجی شبکه

با توجه به اینکه شبکه از کوچک ترین تا گسترده ترین آن ها از اتصال میان کامپیوتر های جداگانه تشکیل شده پس لازم است برای ایجاد ارتباط موثر میان دو قطب غیر هم جنس از تجهیزات موثر و کارآمد استفاده کرد به گونه ای که تمامی ورودی و خروجی شبکه ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. گیت وی (Gateway) به عنوان سخت افزاری قوی همانند یک دروازه عمل کرده و تمامی ورودی و خروجی های داخل شبکه را زیر نظر قرار می دهد.

استفاده از این دروازه به عنوان یکی از تجهیزات کمکی در شبکه های که از پروتکل TCP استفاده می کنند مرسوم نمی باشد زیرا این بخش هدف تبدیل پروتکل های غیر هم جنس را بر عهده دارد. به زبان ساده تر گیت وی ها می توانند در شبکه هایی که از پروتکل TCP استفاده نمی کنند با ایجاد یک دروازه قوی پروتکل مورد نظر را به TCP برگرداند.

عملکرد سوئیچ و نقش آن در نصب و راه اندازی شبکه

با توجه به اینکه شبکه های محلی باید از توپولوژی های خاصی پیروی کنند پس در این میان لازم است به نقش سوئیچ در ایجاد و اجرا شبکه اشاره کرد.

شبکه مبتنی بر توپولوژی ستاره، سوئیچ ها نقش مهمی ایفا می کنند و ساختاری تقریبا شبیه به هاب دارد، اما تفاوت های واضحی میان این دو وجود دارد، می توان تفاوت های موجود را بر اساس انتقال و ارسال بسته ها دید، در شبکه هایی که اجرای آن به واسطه سوئیچ امکان پذیر است نمی توان از خاصیت Broadcast استفاده کرد.چرا که در این شبکه سوئیچ ها بر اساس شماره پورت فرستنده و گیرنده انتقال دیتا را انجام می دهند.

اجرا و پشتیبانی شبکه

مسیر یابی شبکه و نقش روتر در اجرای شبکه

همانگونه که از اسم آن مشخص است روتر با وظیفه هدایت و مسیر یابی پاکت ها در شبکه ایفای نقش می کنند، اهمیت روتر ها به گونه ای است که نقش موثری در لایه سوم شبکه دارند و به عنوان بخش مهمی از زیر ساخت های شبکه معرفی می شوند.

روتر ها قابلیت شناسی بسته ها را از روی هدر دارند و به کمک آن پس از تعین آدرس مبدا و مقصد، عملیات انتقال داده صورت می گیرد. می توان روتر ها را سخت افزاری چون گیت وی ها معرفی کرد زیرا عملکرد هر دو تقریبا یکسان می باشد و هر دو با شناسایی مسیر و مقصد سعی دارند بسته ارسالی را در کمترین زمان ممکن و کوتاه ترین مسیر به مقصد برسانند. چنانچه بسته ارسالی آدرس مقصد نداشته باشد گیت وی آن را دریافت نموده و بدون بروز مشکل آن را از شبکه خارج می کند. این روند از بروز ترافیک و ایجاد مشکال در اجرا و نصب و راه اندازی شبکه جلوگیری می کند.

کارت شبکه

NCI یا کارت رابط شبکه با وظیفه اتصال سیستم به اینترنت در اجرای شبکه ایفای نقش می کند که بین کامپیوتر و مرکز شبکه ارتباط موثر ایجاد میکند. برخی مواقع ممکن است در سیستم ها از کارت شبکه بی سیم استفاده شود در چنین حالتی برای اتصال از هیچ گونه کابلی استفاده نمی شود تنها ارتباط ایجاد شده به واسطه آنتن های داخلی و خارجی امکان پذیر است که از طریق امواج داده ها انتقال پیدا می کنند.

نقش سرور در اجرای شبکه

سرور ها نقش مهمی در اجرای شبکه دارند، سیستمی بسیار قوی که قابلیت ارائه خدمات مفید به دستگاه ها را دارد. سرور ها ظاهری کاملا شبیه به دیگر کامپیوتر ها دارد اما از نظر نرم افزاری قدرتمند تر عمل می کنند زیرا دارای قدرت پردازش بیشتر و رم چند برابری نسبت به دیگر سیستم ها هستند همچنین قابلیت اجرای بخش زیادی از برنامه هایی که روی آن نصب می شود، فراهم شده به علاوه می تواند منابع موجود را به خوبی به اشتراک بگذارد. آنچه در سرور ها مهم و قابل توجه است، قابلیت اطمینان و صحت و پیوستگی است و از اهمیت زیادی برخوردار است.

ایجاد امنیت و فایر وال ها در هنگام نصب و راه اندازی شبکه

در زمان اجرا و نصب و راه اندازی شبکه لازم است در ابتدا به امنیت آن توجه خاص داشت زیرا همیشه باید در انتظار هکر ها یا بدافزار ها بود، پس لازم است برای نگهداری از انواع شبکه های کامپیوتری، نرم افزار ها و سایر سایت های موجود در آن لازم است از نرم افزار های امنیتی استفاده بهینه داشت. علاوه بر نرم افزار، برای امنیت بیشتر لازم است از سخت افزار های امنیتی نیز استفاده کرد. فایروال ها می تواند به خوبی بخش امنیت شبکه را تامین نمایند.

نقش پل های ارتباطی بین شبکه های محلی در نصب و راه اندازی شبکه های بزرگتر

برای اینکه بتوان در شبکه های بی سیم دیتا و داده ها را در لایه دوم کپی کرد لازم است از سخت افزار پل استفاده کرد، از پل ها بیشتر در شبکه های کامپیوتری استفاده می شود که از پروتکل غیر قابل مسیر دهی بهره می گیرند. اکسس پوینت ها نمونه ای دیگر از بریج ها هستند که برای ارتباط میان شبکه های بی سیم و کابلی مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه از پل ها چندین شبکه را به هم متصل می کنند و قادر هستند به راحتی مسیر یابی ها را انجام دهند پس در نهایت می توان داده ها و اطلاعات را در محیط های وسیع تر انتقال داد.


[ بازدید : 261 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بهترین مطالب دنیای وب است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]